Jesteśmy dystrybutorem specjalnych olejów do produkcji opon i kauczuków, które to oleje sprowadzamy z Rosji (import) oraz sprzedajemy w większości na terytorium Polski oraz UE. Posiadamy magazyny w Polsce oraz UE. Produkt jest w stanie ciekłym dlatego przewozimy go w tak zwanych ISO – tankach (tank kontenerach = TCs), które to ISO- tanki wynajmujemy na podstawie umowy najmu do przewozu produktu między innymi od firmy ze Szwajcarii. Ostatnio zdarzyło się tak, iż jeden z tanków został uszkodzony (w zasadzie nie wiadomo na jakim etapie) i nie przejdzie stosownej certyfikacji (przeglądu), która pozwoliłaby używać go w transporcie międzynarodowym (Rosja -UE). Właściciel tanka ze Szwajcarii po negocjacjach chce odsprzedać nam uszkodzony tank – kontener (w ramach odszkodowania – ugody za nieużyteczny przedmiot najmu), a my jesteśmy gotowi go kupić za kwotę umowną do użytku wewnątrz magazynów w Polsce lub ewentualnie dla dalszego złomowania (w późniejszym etapie). Problem polega na tym, iż kontener jest już w Polsce (przyjechał z towarem jeszcze wówczas jak był najmowany i stoi na magazynie naszej Spółki). Szwajcarzy nie będą robić eksportowego zgłoszenia tego kontenera ponieważ nie był on transportowany do Polski ze Szwajcarii i oni zakładają, iż własność kontenera będzie przechodziła na nas po opłaceniu tzw. total loss na podstawie faktury – noty obciążeniowej, czyli po zapłacie odszkodowania za zniszczenie. Czy my mamy w takiej sytuacji zgłosić import tank-kontenera, jak formalnie zabezpieczyć tego rodzaju transakcję od strony celno-podatkowej, skoro towar jest już w Polsce a teraz go nabywamy od Szwajcarów?
Source: Aktualności prawno gospodarcze
Pełny Artykuł: Problemy z importem pojemników do przewozu paliw