Pytanie RIO: W związku z wątpliwościami interpretacyjnymi zgłaszanymi przez jednostki samorządu terytorialnego zwracam się z prośbą o udzielenie wyjaśnień dotyczących kwestii właściwej aktualizacji podstawowej kwoty dotacji w październiku roku budżetowego w przypadku zlikwidowania w trakcie roku budżetowego (tj. z dniem 1 września) szkoły danego typu i rodzaju, dla której organem prowadzącym był samorząd gminny. Pytanie dotyczy wskazania podstawy prawnej dla zaktualizowania podstawowej kwoty dotacji w październiku roku budżetowego, o której mowa w ustawie z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. z 2017 r. poz. 2198), w sytuacji gdy w trakcie roku budżetowego zlikwidowano szkołę publiczną danego typu i rodzaju prowadzoną przez samorząd gminny. Przepisy ustawy o systemie oświaty normują kwestie dotowania z budżetów jednostek samorządu terytorialnego szkół niepublicznych o uprawnieniach szkół publicznych, w szczególności określając minimalną kwotę dotacji oraz obowiązek aktualizacji podstawowej kwoty dotacji. Jednakże z uwagi na różny, niepokrywający się czas roku budżetowego i roku szkolnego wątpliwość budzi dokonanie prawidłowej aktualizacji podstawowej kwoty dotacji w październiku roku budżetowego w przypadku zlikwidowania w trakcie roku budżetowego (tj. z dniem 1 września) szkoły danego typu i rodzaju, dla której organem prowadzącym był samorząd gminny. Zgodnie z treścią art. 78c ustawy o systemie oświaty, aktualizując podstawową kwotę dotacji, należy zaktualizować statystyczną liczbę uczniów według stanu na dzień 30 września roku budżetowego oraz uwzględnić plan dochodów i wydatków budżetu jednostki samorządu terytorialnego według stanu na 30 września roku budżetowego. Jeżeli szkoła została zlikwidowana z dniem l września, to na dzień 30 września nie będzie miała uczniów, a wartości wydatków ponoszonych na szkołę danego typu i rodzaju będą miały charakter historyczny. Jednocześnie należy zauważyć, iż ustawodawca uregulował kwestię dotowania szkół niepublicznych o uprawnieniach szkół publicznych przez samorządy, które same nie prowadzą szkół danego typu i rodzaju, odsyłając do najbliższego samorządu prowadzącego taką szkołę.
Zatem czy w związku z zaprzestaniem od 1 września prowadzenia przez samorząd szkoły danego typu i rodzaju należy dokonać aktualizacji podstawowej kwoty dotacji w oparciu o wysokość podstawowej kwoty dotacji dla szkół tego typu i rodzaju w najbliższej gminie (powiecie) prowadzącej taką szkołę czy w oparciu o własny plan dochodów i wydatków pomimo zaprzestania prowadzenia szkoły danego typu i rodzaju? Jeżeli natomiast jednostka samorządu terytorialnego prowadząca szkołę danego typu i rodzaju do 31 sierpnia była najbliższą gminą (powiatem) prowadzącą taką szkołę, to czy aktualizując podstawową kwotę dotacji w październiku roku budżetowego należy odnieść się do innej gminy (powiatu), która prowadzi szkołę danego typu i rodzaju i teraz będzie najbliższą gminą (powiatem)?
Udzielone przez Ministerstwo Edukacji Narodowej wyjaśnienia pozwolą na jednolite stosowanie przepisów przez jednostki samorządu terytorialnego.
Source: Aktualności prawno gospodarcze
Pełny Artykuł: Wyjaśnienie MEN: Aktualizacja podstawowej kwoty dotacji dla szkoły prowadzonej przez JST